20 Skrivutmaningar för augusti månad

 

Vad passar bättre än en månad i skrivandets tecken nu när kvällarna har börjat bli lite mer behagliga i temperaturen och det är så härligt friskt att sitta ute med papper och penna eller varför inte en laptop eller en padda i knät? Själv tycker jag att augusti är en inspirationsrik månad där jag ofta finner ny energi och tar tag i nya saker som legat lite på hyllan under de varma och ofta händelserika sommarmånaderna.

Kanske är du också sugen på att börja sitta ute och njuta på kvällarna samtidigt som du slipar på dina skrivkunskaper? – I så fall är den här utmaningen perfekt för dig!

Nedan finner du alltså precis som rubriken lyder 20 skrivutmaningar för augusti månad . Slutför så många eller så få som du själv vill eller känner att du hinner med och dela sedan gärna med dig i kommentarerna om hur många du hann med när augusti månad är slut. Tänk på att du absolut inte behöver göra dem i turordning och att om du är smart så kan flera utmaningar bockas av på samma text. Själv siktar jag på att hinna med minst 10 stycken och jag kommer att markera vilka utmaningar som jag har slutfört genom att stryka över dem här i listan kontinuerligt.

  1. Skriv en låttext där texten berättar en historia.

  2. Skriv en kort novell med hjälp av tio ord.

  3. Skriv om ett ämne som du aldrig skrivit om förut.

  4. Beskriv din första vän utan att säga vem det är.

  5. Skriv om någonting som gör dig upprörd.

  6. Hitta på en ny varelse och beskriv den noggrant med ord.

  7. Plocka fram en text som du redan skrivit och förbättra den genom att försöka titta på den ur ett nytt perspektiv.

  8. Skriv första kapitlet på en ny bokidé.

  9. Skriv en recension till en bok du läst och tycker om.

  10. Skriv en dikt som sammanfattar din bokidé.

  11. Skriv en novell på en A4-sida som du sedan lägger i en tom flaska och slänger i havet.

  12. Skriv om något som känns förbjudet.

  13. Skriv om din omgivning – lev dig in i tanken och addera gärna övernaturliga/påhittade element.

  14. Skriv om de positiva sakerna som du har upplevt idag.

  15. Skriv 2000 ord på en dag.

  16. Gestalta en känsla.

  17. Skriv om dina tankar inför hösten.

  18. Skriv 300 ord om en ovanlig kräftskiva.

  19. Skriv 100 ord om någonting som någon av dina karaktärer vill glömma.

  20. Skriv 50 ord om skrivande.

Tror du att någon av dina bekanta skulle kunna vara intresserad av de här utmaningarna? Dela i så fall gärna inlägget på sociala medier med hjälp av symbolerna nedan!

#1 - Laila

Detta är en riktigt intressant o lärorik utmaning i mina ögon. En del måste jag bara göra, och en del är - omöjligt det kan/vill jag inte. Och då är ju de senare det jag borde göra :) Ska bli spännande!

Svar: Sant! Det är de utmaningarna som känns obekväma/svåra som ofta är nyttigast att göra! Ska bli kul o se vilka du kommer ta dig an! 😃
Isabella Lundberg

#2 - Laila

På utmaning 2 Har jag förstått rätt att man bara får använda tio ord? Men är det bara en gång vardera eller får man upprepa dom?

Svar: Man får bara använda tio ord och varje ord får bara användas en gång :)
Isabella Lundberg