Bokrecension - Attentaten i Gallus

I Fredags natt läste jag ut boken Attentaten i Gallus av Eva Holmquist  (2014) efter att ha suttit fastklistrad i flera timmar i världen som hon har skapat. Fortsätt att läsa här om ni är nyfikna på mina tankar om boken eller helt enkelt vill veta mer om vad det är för bok jag håller i handen på bilden.

Kort fakta om boken:
Målgrupp: ungdomar 12-15 år.
Genre: Fantastik.
Antal sidor: 188.
Spåk: Lättläst.
Övrigt: Boken är första delen i en trilogi.

Handling:
Attentaten i Gallus utspelar sig i Gallus eller i Matildas huvud. Det beror på hur du vill tolka vad som händer efter hon öppnar ögonen efter en märkligt verklig dröm i början av boken och finner sig själv i en främande flickas kropp i en lika främmande värld. I den nya världen är människorna slavar och Matilda får snabbt se en sida av världen som hon inte är van vid. Fägelmänniskorna är de som styr och ställer i världen där Matilda nu befinner sig och hon lär sig snabbt kopplingen mellan elstavarna som fågelmänniskorna håller i händerna och dåligt utfört arbete. Matilda försöker på alla vis ta sig tillbaka till sin egen säng och komma undan den världen som hon ofrivilligt har hamnat i men händelserna runt omkring henne får henne att vilja hjälpa till allt mer. Allt fler människor börjar försvinna spårlöst och utöver det så är det någon eller något som utför attentat på byggnader som människorna vistas i på dagarna.  Två av fågelmänniskorna får i uppdrag att undersöka vad som ligger bakom försvinnanderna och attentaten och med hjälp av rövarpojken Sticke kommer de allt närmare sanningen - och den är inte alls som de först trodde på många fler sätt än ett.

Huvudkaraktärer (vars perspektiv man får följa):
Matilda: En människa som drömförfyttar sig till Gallus och upptäcker en ny värld som stegvis tar upp en allt större plats i hennes hjärta.
Kapten Fidesko: En Gallus (fågelmänniska) som arbetar i flygvapnet och får i uppdrag att undersöka förvinnanderna i en människoby.
Sticke: En rövarpojke som ser sin chans i att kunna imponera på en flicka genom att spionera på människorna åt en fågelmänniska.

Bilder och citat som är utmärkande för boken och karaktärerna:

Vad tycks författaren vilja förmedla?
Enligt mig verkar det som om författaren försöker förmedla vikten av allas lika värde genom att visa en värld där synsättet är tvärt om och vad som kan hända när man utesluter alla andra synsätt än sina egna. Utan att ha några egentliga belägg för det känns det med andra ord som om Eva Holmquist genom den här boken vill skapa förståelse för att vi alla är olika och att vi alla trots det borde behandlas lika - kanske försöker hon genom sina ord på så vis skapa en bättre och mer jämlik värld?

Eget omdöme:
Som bilden redan har avslöjat för er så får den här boken betyget 4,5 stjärnor av 5 möjliga. Kanske hade den till och med fått 5 stjärnor om det hade varit den 12-åriga mig som hade läst. Med det sagt tycker jag dock inte att boken är begränsad till den åldern. Nej tvärt om så ger min ålder mig chansen att se en innebörd i boken som är djup och välgrundad och som jag i den åldern kanske inte hade kopplat fullt ut - nästan som när man ser disneyfilmer idag och inser att det finns en mycket djupare innebörd i berättelserna som man då bara såg som ren underhållning. Utöver det så är det Evas fantasi och enkla sätt att uttrycka sig på och skapa bilder i mitt huvud som jag bara måste nämna här. Så om du som jag vill trilla in i en annan värld ett tag och njuta av en berättelse som gör att du inte vill lägga ner boken så är det här helt klart en bok för dig - oavsett din ålder.

Om författaren
Eva Holmquist är en svensk författare som skriver fantastik, science fiction och skräck. Under sin karriär som författare har hon gett ut både böcker och noveller medan hon samtidigt arbetar med att kvalitetssäkra IT-system och tycker om att umgås med familjen och läsa böcker (med andra ord lite lik mig själv förutom det där med IT-system, kul!) Om ni vill veta mer om Eva och hennes utgivna och pågående projekt hittar ni henne här

Sist men inte minst vill jag tacka Ordspira Förlag för det här recensionsexemplaret. Jag ser verkligen fram emot att få läsa och recensera de återstående två delarna i trilogin!

#1 - Laila

Det låter verkligen som en bok jag vill läsa. Och då är jag ändå kvinna 50+ och alltså inte alls i målgruppen :)