Q&A – Svaren på era frågor är här!

Nu har jag sammanställt svaren på era frågor och tänkte därför dela med mig av dem här. Det verkar som om de flesta av er är intresserade av mina skrivprojekt och varför jag skriver men jag har även upptäckt ett intresse för bloggen i sig genom de här frågorna - kul!

Vad gör en blogg riktigt bra? Vad är det bästa vs det sämsta med att blogga?

Enligt mig så skapar man en riktigt bra blogg genom intressant innehåll, bra skrivna inlägg och genom att våga vara personlig i det man skriver.

För mig innebär intressant innehåll att jag försöker hålla mig till 3 områden (skrivande, läsning och min skrivresa blandat med min vardag i stort) här på bloggen så att mina läsare vet vad de har att vänta sig när de tittar in på min blogg och därför förhoppningsvis blir nöjda med det de får läsa. När det gäller att inläggen ska vara bra skrivna så är det just hur jag skriver, stavning, grammatik och ton som jag försöker se över en extra gång (som skribent är detta en punkt som ligger mig varmt om hjärtat och som jag anser vara väldigt viktigt även om jag är säker på att ett och annat fel slinker i emellanåt). Sist men inte minst anser jag att det är viktigt att våga vara personlig. Jag tror ingen vill läsa en blogg där man inte får någon som helst koppling till den som ligger bakom bloggen – så jag försöker självklart skapa dessa kopplingar med mina läsare.

Det jag anser är det bästa med att blogga finner du komiskt nog också bakom de punkterna jag just diskuterade. För mig är det intressanta med bloggen att jag får möjlighet att skriva om det jag älskar som ju är böcker och skrivande, att jag får chansen att utveckla mitt eget skrivande och sätt att uttrycka mig på och att jag får lära känna andra människor med samma intressen som mig. Utöver det hoppas jag också på att genom den här bloggen lyckas väcka ett intresse hos någon/några som inte ännu insett det vackra i det skrivna ordet.

Jag skulle gärna ha en bok hem i min brevlåda.

Jag vet inte riktigt hur jag ka tolka den här frågan eftersom det inte är en fråga utan en uppmaning och du samtidigt skrev kommentaren som anonym. Hmm blir lite svårt att veta vart jag ska skicka en bok till dig då? Men jag väljer att tolka den här kommentaren som att du är intresserad av mitt skrivande och vill läsa mina böcker – och för det tackar jag stort (även om jag tyvärr inte har något att erbjuda just nu).

Vad är det du vill nå ut med dina böcker?

Efter att ha funderat på den här frågan ett tag så har jag kommit fram till att den kan tolkas på två sätt: vilket budskap mina böcker har och vilka jag vill nå ut till. Så jag tänkte att det var bäst att svara på båda frågorna.

Precis som jag tror att det fungerar för de flesta författare som skrivit mer än en bok så har såklart varje bok och text jag skriver olika tänkta budskap. I vissa texter är dessa budskap tydligare än i andra och oftast är det någonting från vår värld som jag försöker skapa förståelse för genom mina texter. Det kan vara både positiva och negativa saker som jag presenterar i mina texter men jag hoppas att resultatet av det jag skriver ändå bidrar till positiva tankebanor – även om det jag skriver är fiktion ligger det alltså oftast ett budskap i bakgrunden som förhoppningsvis antingen medvetet eller undermedvetet letar sig fram i läsarens tankar.

När det gäller vilka jag vill nå ut till så måste jag nog ändå vara girig och säga alla – eller åtminstone alla som på något sätt hade kunnat inspireras, finna glädje eller på något vis få vinning i att läsa mina texter.

Vad är dina långsiktiga drömmar?

Mina långsiktiga drömmar vad gäller skrivandet tror jag gjort sig till känna genom mina tidigare svar här – jag vill kunna inspirera, påverka och underhålla andra med mitt skrivande samtidigt som det självklart skulle varit en dröm att någon dag kunna leva på skrivandet och allt runt omkring det så att jag kan ägna mig åt det jag älskar på heltid.

Utöver det drömmer jag om det som de flesta gör: ett lyckligt och friskt liv som jag får spendera med de jag bryr mig om – klyschigt men sant!

Ett fint hus ute på landet vid en sjö där jag kan njuta av naturen, skrivande och familjen skulle inte varit helt fel heller…

Vad fick dig att börja skriva en bok?

Det som fick mig att börja skriva på en bok den här gången var helt enkelt att jag äntligen kände att jag hade tid för det igen efter att ha studerat heltid på högskolan och samtidigt arbetat heltid i ett halvår och även innan dess ha pluggat heltid på högskolenivå och arbetat en hel del. Intresset fanns redan där och så fort jag hade mer tid igen så började det direkt krypa i fingrarna – så jag började skriva och nu är jag mer fast i skrivandets värld än vad jag någonsin varit och intresset blir bara starkare desto mer jag skriver.

Vad i din uppväxt har mest inspirerat och lett dej mot att skriva en egen bok?

Det här ämnet har jag berört lite kort i tidigare inlägg men jag svarar mer än gärna mer ingående på frågan.

Först och främst är det mina föräldrar som hjälpt mig att öppna upp ögonen för ämnet. Pappa brukade till exempel ofta berätta egenpåhittade Hans och Greta berättelser för mig innan jag skulle sova när jag var liten och än idag minns jag hur berättelserna fick liv i mitt huvud –ja jag minns till och med fortfarande berättelserna som om jag befann mig i dem och inte som om någon berättade dem för mig. Min mamma har även hon haft en stor påverkan på mitt intresse då hon alltid läst väldigt mycket och precis som jag också tycker om att skriva. Jag kommer ihåg att vi nästan varje helg letade spännande böcker på loppisar tillsammans när jag var mindre där vi fann många guldkorn och snart hade vi tillsammans läst flera hundra böcker som alltid var lika spännande att prata om tillsammans.

Efter ett tag kunde jag inte låta bli att själv vilja skapa en egen värld. För det var precis så jag såg på det när jag läste – att jag fick kliva in i en ny värld som författaren hade skapat med hjälp av ord. Och jag måste erkänna att jag började bli avundsjuk på att de fick möjlighet att uppleva nya världar som de kunde bestämma över helt själva medan jag endast fick läsa om dem. Dessutom började historier skapas i mitt huvud och det dröjde inte länge förrän jag förstod att jag var tvungen att skriva ner dem.

Sammanfattningsvis är det alltså tre saker som har inspirerat mig till att vilja skriva egna böcker mer än allt annat: min mamma, min pappa och alla världens berättelser.

Slutligen vill jag ta chansen och tacka för era frågor och jag hoppas att ni är nöjda med svaren. Njut nu av kvällen, kanske med en bra bok i knät?

#1 - Laila

Tack för alla intressanta svar vi fick ta del av. Ja, jag kommer att ha en lugn o skön kväll med en förhoppningsvis bra bok. Har precis läst ut en bok av Eoin Colfer och måste nu leta upp en ny bok i mina boktravar. Kanske det blir Piraternas skatt av Emely Diamand som jag hittade på loppis i helgen.

Svar: Låter som en bra plan :)
Isabella Lundberg