Bokrecension - Röda ögon: Reisa

På senaste tiden har jag haft lite väl mycket att göra (och har fortfarande) vilket gör att jag inte har hunnit med allt det jag vill och borde göra. Det har gjort att jag inte har hunnit uppdatera bloggen på senaste tiden och både läs- och skrivtiden har minimerats. Och ska jag vara helt ärlig så har jag inte helt lätt för att hantera det - åtminstone inte det som påverkar andra. De sakerna vill jag bara få gjorda helt enkelt.. MEN nu har jag åtminstone hunnit läsa klart Emelie Kempes bok Röda ögon: Reisa som så tacksamt fångade upp mig och drog in mig i handlingen gång på gång trots att jag tvingades vara ifrån den längre stunder ibland på grund av köksrenovering och annat.

Fortsätt läs om du är nyfiken på vad boken handlar om och vad jag tyckte om den!

Kort fakta:
Genre: Dystopi, fantasy
Målgrupp: Unga vuxna
Antal sidor: 262
Utgiven: 2017
Övrigt: Reisa är första delen i serien Röda ögon där Maght är andra delen som kom ut i år (som jag också kommer att recensera här på bloggen).

Handling
Den här boken griper snabbt tag i läsaren med det mörker och den kyla som omsluter den väld som vi får stiga in i genom Emelies ord. Det är en värld där målet ständigt ligger i att överleva de faror som lurar ute i mörkret. För när mörkret kommer kommer även dem: de röda ögonen. Varelser som varken känner smärta eller kyla. Med bara fötter sveper de röda ögonen över det bitande snötäcket som ständigt täcker marken och dödar alla i dess väg
   När dessa varelser når Storms hem, en tjugoårig kvinna som fötts under stomens första natt, fylls deras hus av den döden som tidigare hade vilat utanför deras slutna dörrar. Storm och de andra som överlevt tvingas fly för att komma undan hotet som nu pressats närmare dem. Men hur ska de göra för att komma undan faran? Kan de verkligen fly från den mörka verklighet som nu är deras och alla andras sanning? Och vem är den mystiska Kol och hennes krigiska klan?

Mitt omdöme:
Jag måste säga att det här var en bok helt i min smak. Både berättelsen i sig och spåket är både gripande och medryckande. Det är en sådan bok som man inte vill lägga ifrån sig. Än bättre än det är dock vilken förmåga författaren har att leda läsaren tillbaka in i upplevensen igen även om man tvingats lägga ifrån sig den lite för länge (som ju jag har tvingats göra). Sen har Emelie även fått in lite av en annan detalj som jag fullständigt älskar: gråa karaktärer. Detta tillsammans med den begränsade informationen som vi får om vissa karaktärer öppnar nämligen upp sinnet för oväntade händelser samtidigt som det gör det svårare att förutse vart boken kommer att leda - och vem tycker inte om att bli överraskad?

I slutbetyg får den här boken fyra av fem blodiga stjärnor av mig och jag rekommenderar den varmt till alla - även er som normalt inte läser böcker med övernaturliga element. Den här boken är nämligen så mycket mer än så.

Kort om Emelie Kempe:
Emelie Kempe debuterade år 2017 med den här boken som hon även har har gett ut själv via eget förlag. Utöver att skriva böcker är hon lärare i journalistik (och ibland, medieproduktion) vid Linnéuniversitetet. Hon verkar dessutom ha samma förmåga som mig - nämligen att kunna försvinna in i sina egna skrivna ord och nästan glömma bort att verkligheten finns (vilket enligt mig är en både läskig och fantastisk egenskap).

Sist men inte minst så vill jag tacka Emelie och Nohiding Förlag för det fina recensionsexemplaret och tålamodet som säkerligen krävts för att vänta på den här recensionen. Samtidigt hoppas jag att snart hinna ikapp med resterande recensioner som ligger och väntar på mig. Och tilll er läsare missa inte den här boken!
#1 - Laila

Den här måste jag absolut läsa :)

Svar: Det tycker jag! :)