Bokrecension - Alfa och omega

I går kväll läste jag klart novellsamlingen Alfa och omega av Oskar Källner (2017). Jag måste erkänna att jag när jag först öppnade boken var en aning skeptisk. Trots att jag älskar fantasy och även tycker väldigt mycket om genren science fiction så har jag nämligen läst få böcker inom ämnet som jag faktiskt tyckt om. Dessutom har jag aldrig riktigt tyckt särskilt bra om noveller - jag har föredragit de långa förtrollande berättelserna. Men efter den här boken så måste jag säga att mina förutfattade meningar var helt fel! Ja Oskar Källner har till och med fått mig att tycka så bra om noveller och magin de kan skapa på väldigt få ord att jag själv har börjat skriva noveller istället för att bara skriva böcker - ett extremt bra betyg med andra ord!

Är du nyfiken på att veta hur han lyckades övertala mig eller helt enkelt vill komma vidare till recensionen som rubriken utlovar? Läs vidare!

Kort fakta om boken:
Målgrupp: Män och kvinnor.
Genre: Science fiction och skräck (och lite fantastik).
Antal sidor: 264.
Språk: Över förväntan! (läs vidare).
Övrigt: Boken innehåller 7 noveller.

Vad gömmer sig i den här novellsamlingen?
I den här boken får du läsa sju väldigt olika noveller som samtidigt knyter an till varandra och tillsammans skapar en sorts helhet. Det är som om Oskar Källner skickligt balanserar fram på en röd tråd genom de olika novellerna som innehåller inslag av genrerna science fiction, skräck och fantastik. Dessutom verkar den där röda tråden nästan ligga och flyta på ett aggressivt hav med intensiva vågor där dess toppar tar oss med på actionfyllda äventyr medan vågornas djup får oss att på något sätt isoleras i en tanke som skapar funderingar samtidigt som det berör oss. Någonstans där i lyckas han även få in en alldeles lagom mängd humor för att liksom balansera ut de båda kontrasterna.

Vad tycks författaren vilja förmdla?
Jag upplever det som att författarens mål med den här boken är att skapa eftertanke och beröra - ja åtminstone lyckas han väldigt bra med det genom hans ord och berättelser!

Eget omdöme:
Som ni kanske kan förstå så tycker jag väldigt mycket om den här boken och jag har i princip ingenting ont att säga om den mer än att den tog slut (som tur är finns det fler novellsamlingar och böcker från Oskar Källner). Språket och sättet som författaren skriver på är nämligen enligt mig långt över förväntan. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är (tro mig jag har försökt lista ut den magiska formeln) men hans sätt att skriva på lyckas på något sätt rycka med mig på ett sätt som aldrig slutar att förvåna mig. Det finns författare som är bra på att skapa historier och fängslande karaktärer och så finns det de som kan skriva om vad som helst och trots det lyckas få berättelsen att lyfta från pappret och skapa magi - Oskar källner verkar dock inte ha nöjt sig med att bara roffa åt sig en av de här talangerna utan han verkar ha lyckats samla på sig båda två..

Den här novellsamlingen får till slut fyra av fem stjärnor av mig och jag ser mer än fram emot att läsa fler berättelser av Oskar Källner!

Om författaren:
Oskar Källner är en svensk nutida författare som har öppnat ett eget förlag som heter Fafner Förlag och ger därigenom inte bara ut sina egna böcker utan han ger även ut andra författares böcker inom genrerna science fiction, fantastik och skräck. För att komma till förlagets sida och läsa mer tryck HÄR

Sist men inte minst vill jag som vanligt tacka författaren Oskar Källner och förlaget som i det här fallet är Fafner Förlag   för det fina recensionsexemplaret. Jag ser fram emot att läsa fler böcker som du har skrivit men även att utforska de andra böckerna som Fafner förlag har gett ut och kommer att ge ut.

#1 - Angelica Wåhlin

Tack för recension!

Svar: Så lite så! 😃