5 bra anledningar till att vi älskar Game of Thrones

Jag var bara tvungen att skriva det här inlägget för vem hoppas inte på att lyckas skriva en så pass bra berättelse som G.R.R. Martin har lyckats med? Jag har tyvärr inte hunnit läsa bokserien A song of ice and fire som tv-serin Game of Thones är baserad på än (skäms på mig) men det är några saker i hans skapande som jag ändå kände att jag var tvungen att lyfta fram här. 
 
1. Gråa karaktärer:
Ska jag vara ärlig så känner jag till få författare som så skickligt som G.R.R. Martin kan skapa gråa karaktärer. För er som kanske inte är helt säkra på vad gråa karaktärer betyder så är det karaktärer som är oförutsägbara, karaktärer som varken kan anses som fullständigt goda eller fullständigt onda - trovärdiga karaktärer med andra ord och karaktärer som utmanar berättelsen och gör det svårt för den som tar del av berättelsen att avgöra vad som ska hända näst. På detta sätt skapar han en oerhörd spänning och man blir samtidigt nästan irriterad på hur lätt han kan få en att gå ifrån att hata en karaktär i en sekund till att i nästa sekund känna medlidande och tycka om samma person. Martin tar alltså det här konceptet till sin absoluta spets. 

 
2. Oväntade vändningar:
Jag kom in på den här punkten lite snabbt i förra punkten eftersom det är de gråa karaktärerna som till stor del bidrar till alla de oväntade händelserna som han så ofta lyckas klämma in utan att någon hinner förstå vad som händer. Redan i de inledande delarna gör Martin oss medvetna om att han är skoningslös i sitt skrivande genom att låta en pojke bli nerknuffad från en hög stenvägg. Han är varken rädd för att döda eller skada sina karaktärer och det skrämmer oss samtidigt som det är en så viktig detalj i en sådan här berättelse - om ingen karaktär skulle skadat sig ller dött i den här serien så skulle den väldigt snart ha fallit platt anser jag.

 
3. Starka kvinnor:
Den här detaljen måste jag säga att jag älskar. Det kryllar av starka kvinnor i den här serien till skillnad från många andra fantasyserier och fristående fantasyböcker som kommit före den här serien. Med det sagt är han absolut inte den första författaren som har upptäckt styrkan i kvinnor och hur spännande den kombinationen blir i en berättelse men han är en av dem som har lyckats med det här på ett riktigt bra sätt enligt mig och jag måste säga att jag har lite extra förkärlek för Daenarys Targaryen som ni ser nedan även om Arya Stark också är en stor favorit!

 
 
4. Det orädda skapandet:
G.R.R. Martin är inte rädd för vad andra ska tycka och tänka det är tydligt när man tar del av det han har skapat men det är just det som jag anser öppnar upp för möjligheten till att skapa en riktigt bra berättelse i det här fallet. För det är just en berättelse och vi borde njuta av den verklighetstrogna miljön som han har skapat istället för att exempelvis försöka moralisera hans val av att inkludera glädjehus och så vidare i sin värld. De här detaljerna och många andra så som när han låter vissa karaktärer fara riktigt illa och behandlas extremt omoraliskt dåligt är det som lyfter den här världen och gör den trovärdig - Och du om du tittar bakom det som faktiskt sker så kan budskapen i en historia ofta vara tvärt emot det som du egentligen ser.

 
5. De magiska elementen:
Det är framförallt att vi befinner oss i en annan tid som utmärker sig i den här serien enligt mig men som sann fantasyälskare så brinner jag ju lite extra för de sättet som Martin lyckas ta in de här elementen i den här världen på ett sätt som gör det så nära trovärdigt att man nästan inte ens reagrerar när de onda makterna börjar dra in över världen eller när de första drakarna föds - det är så självklart på något vis och att skapa fantasy trovärdigt är för mig riktig magi.
 
 
Hoppas att ni gillade inlägget lika mycket som jag tyckte om att skriva det. Om ni gjorde det så vet ni vad ni ska göra, knapparna finner ni nedan!