Steg 1: Saker du bör tänka på innan du börjar skriva på din bok

Det finns självklart oberäkneligt många saker som kan vara bra att ha reflekterat över innan man börjar skriva på en bok vare sig det är första gången man ger sig på uppgiften eller om man skrivit flertalet berättelser förut. Nedan presenteras nio saker som jag tycker kan vara bra att reflektera över innan man börjar. Men kom ihåg att varje skribent är unik och du kan mycket väl välja att bestämma dig för de här sakerna i ett senare skede. Jag anser dock att man åtminstone bör ha funderat över möjligheterna som finns i de här områdena innan man börjar.Varför skriver du?

Det här är nog enligt min mening den viktigaste frågan. Du har säkert hört att det är både svårt och tidskrävande att skapa ett färdigt bokmanus och det är verkligen sant. Därför är den här frågan så avgörande.

Jag tog själv ungefär tio månader på mig bara för att färdigställa mitt första utkast av boken som ska bli första delen i en triologi och nu väntar ytterligare massvis med arbete för att polera manuset. Andra tar 10 år på sig att nå den milstolpen och beroende på vilken typ av skribent man är kan det nog ta allt från en månad (om du skriver ett kortare manus och är extremt snabb) upp till en livstid (om du har svårt att färdigställa påbörjade projekt).

Därför är det otroligt viktigt för dig att skriva för att du tycker om det och för att du får någonting ut av själva skrivandet i sig och inte på grund av någon inbillad berömmelse eller för att slippa arbeta på ett vanligt arbete. Sanningen är att om du vill skriva så kommer du statistiskt sett inte bli läst av särskilt många och du kommer absolut inte att kunna leva på ditt skrivande i första taget.

Låter det här avskräckande? I så fall kanske det här inte är något för dig. Men om fortfarande känner dig inspirerad så kan skrivande vara mer rätt för just dig än vad du kanske tror.Vad vill du säga med din bok?

Ännu en fråga som är viktig. Många brukar säga att man bör veta vad man vill säga med sin text åtminstone inför första redigeringsomgången, det vill säga när det första utkastet är färdigskrivet.

Själv anser jag dock att det kan vara bra att ha ett hum om det redan innan man börjar skriva. Du kanske inte vet hur du vill säga det du vill skriva om eller hur du ska nå ut med ditt budskap – oroa dig inte för det! Som sagt det har du redigeringen till men att ha tanken i bakhuvudet kan enligt min mening naturligt lyfta manuset till en helt ny nivå utan särskilt mycket ansträngning.Vilken genre vill du att din bok ska tillhöra?

Ska jag vara helt ärlig så visste jag inte svaret på den här frågan när jag började skriva på mitt nuvarande projekt. Det innebär dock inte att frågan inte är viktig att fundera över. Tvärt om så gav det mig lite problem att jag inte hade tagit det beslutet direkt när jag väl skulle gå in och redigera boken.

Jag upptäckte nämligen då att det var alldeles för tydligt att jag inte hade bestämt mig för att det skulle bli en fantasybok under det första kapitlet – vilket innebar att mina inledningsscener omöjligt skulle kunna fånga rätt läsare och inte heller kunde den ge läsaren rätt förutsättningar på bokens innehåll.

Nu löste jag ju dock det här ganska enkelt i mitt fall – ett nytt förstakatitel som lades före de andra och omskrivningar av kapitel ett och två blev lösningen. Men jag kan tänka mig att det hade kunnat bli en hel del mer extraarbete om jag inte hade bestämt mig efter det där första kapitlet. Böcker skrivs nämligen olika beroende på genre och det kan därför vara bra att veta redan från början vilken genre just din bok ska tillhöra.

Och glöm inte att det kan vara bra att läsa på om genren så att du inte missar något viktigt samt att göra research för området som du ska skriva om ifall det är nytt för dig!Vilka tillhör din målgrupp?

Vill du skriva en äventyrsbok för en sprallig pojke i yngre tonåren, en skräckhistoria för män och kvinnor i medelåldern eller vill du kanske som jag skriva en fantasybok som framförallt vänder sig till flickor/kvinnor som är på ett ungefär 14-25 år? Valet är fritt och inte alltid helt lätt!

Egentligen är jag på sätt och vis är emot den här typen av klassificeringar då jag anser att jag hade kunnat läsa och älska samtliga av de bokidéerna som jag radade upp här trots att jag bara tillhör den faktiska målgruppen för en av dem.

Däremot tror jag det är viktigt att ha en bild av vilken målgrupp man vänder sig till och samtidigt försöka anpassa språk, tempo, längd, händelser och så vidare efter det. På så sätt blir det tydligt vad det är för typ av bok du skriver och läsaren kan sedan själv välja om det är en bok som kan passa dem.

Med andra ord är det i det här fallet tillåtet att till viss del använda sig av stereotypa preferenser när du ramar in målgruppen och sedan utforma din bok efter vad de tycker om – ta dock inte för givet att det är en pojke i 12-årsåldern som kommer att läsa din äventyrsbok, det kan lika väl vara en flicka eller också en äldre man som finner den roande!Vilka är dina karaktärer?

Den här är enligt mig bland den roligaste. Att få grotta ner sig i vilka karaktärer som ska finnas med i det nya projektet och verkligen lära känna dem. Hur djupt du vill gå in på den här frågan innan du börjar skriva väljer du själv. Vissa författare gillar att starta från noll och lära känna karaktärerna under skrivandets gång medan andra känner att de måste bestämma nästan allt angående karaktärerna innan de kan börja skriva alls.

Själv är jag nog en blandning mellan de båda typerna. Jag har svårt att skriva riktigt bra förrän jag har ett ansikte antingen på bild eller i huvudet av min karaktär och det är viktigt för mig att analysera deras beteende och personlighet för att få gestaltningen av karaktären att bli så levande som möjligt.

Samtidigt älskar jag karaktärer som bara hoppar in i manuset utan förvarning och vänder upp och ner på handlingen och jag anser att man inte ska vara rädd för att släppa in dem när de väl knackar på då de ofta lyfter manuset och kommer med viktiga och intressanta vändningar.

TIPS - För att hålla koll på detaljerna för mina karaktärer och samla inspirationsbilder på dem för att kunna se dem ordentligt framför mig både utseendemässigt och personlighetsmässigt brukar jag skapa ett bildspel i Powerpoint med en sida för varje karaktär.

Nedan ser ni hur en sådan sida kan se ut dock inte allt för utförlig (och till er nyfikna så är det här ingen karaktär från mina böcker utan påhittad endast för att kunna ge er ett exempel):

Vill du använda dig av en eller flera POV-karaktärer?

Hur många POV(Point Of View)-karaktärer man väljer att ha har egentligen inte någon betydelse i förhållande till hur bra manuset kan bli. Det viktiga är att du har tillräckligt många (och tillräckligt få) för att berätta din historia på bästa möjliga sätt.

Fundera på vilka karaktärer som du vill låta läsaren följa, kanske finns det en gömd synvinkel hos en karaktär som måste lyftas fram för att få ett större djup i din berättelse eller också är det en synvinkel från en viss karaktär som är viktig att gömma för att skapa överraskningsmoment och kunna undanhålla detaljer från läsaren.

Bra att tänka på är dock att det kan vara lite knivigt att byta perspektivperson i en och samma bok då det kräver tydlig särskiljning mellan sättet att tänka, prata, handla och så vidare för olika karaktärer. Samt att man måste glömma bort det som andra karaktärer redan vet när man behandlar en karaktär som har en annan kunskap inom området.

Med det sagt har jag själv just nu fyra perspektivpersoner i bok ett i min trilogi och funderar på att lägga till en femte… Men så gillar jag ju utmaningar och karaktärerna är ju så spännande att jag inte kan låta bli att låta flera få en liten glimt av rampljuset.Var och när utspelar sig din bok?

Fundera på var din bok ska utspela sig. Var bor karaktärerna, vilket år är det och hur fungerar världen där de befinner sig? Att förstå att det här arbetet kan vara omfattande om man skriver fantastik som jag gör just nu är för många enkelt. Ska man skriva i den genren går man ju ofta utanför det vi känner till och skapar en helt ny värld alternativt en version av den världen som vi lever i idag där naturens lagar, beteenden, varelser, miljö och så vidare skiljer sig drastiskt från det som vi är vana vid - vilket gör det viktigt för oss författare att eteblera den nya världen så pass bra i oss själva att det vi skriver om verkar så självklart att det hade kunnat vara verklighet.

Det här arbetet är dock viktigt för alla författare, det är sällan man kommer undan med att skriva att en bok utspelar sig i Stockholm för att sedan på nästa sida beskriva en butik som endast finns i London, inte heller är det smart att låta en karaktär använda en mobiltelefon på 50-talet för att smsa - det är med andra ord viktigt att hålla tungan rätt i mun när det gäller de här sakerna.

Tips: Jag brukar skapa en fil där jag samlar de här uppgifterna i Powerpoint.Exempel på vad jag lägger till i den här filen är en karta, en tidslinje för boken, en mindre detaljerad tidslinje för världen, uppgifter om lagar och andra saker som skiljer världen åt miljömässigt, varelser som vinns i världen, inspirationsbilder med mera.Vad ska hända i din bok?

Det vore konstigt om du kunde svara på den här frågan till punkt och prickar redan – detaljer kommer oftast efter hand som du skriver. Men jag tycker att det kan vara bra att åtminstone ha ett hum om vilka de stora vändpunkterna kommer att vara och hur boken ska sluta. Särskilt om det här är din första bok.

Om du inte har en aning om de sakerna så är det troligt att det kommer att synas i ditt första utkast att du inte har haft något direkt mål eller genomtänkta vändpunkter. Kanske hittar du aldrig riktigt fram till slutet (som ju ofta kan bli väldigt utdraget om man inte vet när man borde avsluta) eller också känns det som att det inte finns någon koppling mellan händelserna i boken och det faktiska slutet.

Självklart kan det också bli tvärt om, du kanske finner de perfekta vändpunkterna och det perfekta slutet genom att skriva. Oavsett vilket som passar bäst för dig rekommenderar jag att du på något sätt dokumentera vad som händer i vart och ett av de kapitel som du skriver antingen före, efter eller under tiden som du skriver.

TIPS: Själv brukar jag börja med att skapa en fil där jag kan samla de här uppgifterna innan jag börjar skriva som jag sedan fyller på under skrivandets gång. Även i det här fallet trivs jag bäst med att skapa det här materialet i Powerpoint men du kan såklart skapa den på det sätt som passar dig bäst. Kanske trivs du bättre med att göra det här momentet på vanliga papper, i Word eller kanske till och med genom att strukturera upp händelserna i Excel. Välj fritt!

Nedan ser du hur jag bygger upp mina sidor i den här Powerpointfilen:

Vill du skriva din bok i 1:a, 2:a eller kanske 3:e person?

När jag började skriva på mitt bokmanus visste jag att jag ville skriva i 1:a person – det vill säga jag-form. Min berättelse berättades helt enkelt bäst på det viset. Jag ville komma nära mina karaktärer och kunna avslöja vad som gömde sig djupt inne i deras tankar.

Men jag gillar också att skriva i 3:e person – det vill säga i formen han, hon, den, det (även om det är aningen avigt att skriva i den formen just nu efter att ha skrivit i jagform i nästan ett år). Nästa bokserie (som självklart redan börjat utforma sig både i mitt huvud och på papper) kommer därmed att skrivas i 3:e person. Dels eftersom jag inte vill tappa bort det perspektivet ur min kunskapsbas men också för att det manuset kräver ett perspektiv där jag kan dölja mer inre konflikter och då tycker jag att tredje perspektivet passar utmärkt.

Att skriva i 2:a person – det vill säga du-form känns för mig lite onaturligt men samtidigt känns det som en rolig utmaning. Med andra ord ska jag absolut testa att skriva i den här formen när jag hittat en passande idé till detta. Kanske blir det en novell först och främst då jag kan tycka att perspektivet kan bli lite långtråkigt och onaturligt att läsa i när det gäller längre texter. Men har du en idé som du tror kan hålla läsaren mer engagerad om du skriver den i andra person så kör på det!

Kom ihåg här finns inga rätt eller fel bara olika val. Viktigt kan dock vara att veta varför du väljer det perspektivet som du väljer och vilka fördelar det finns med de olika perspektiven.

 

Vet du inte svaret på alla eller ens några av de
här frågorna? Börja skriva ändå!

Det viktigaste är att du skriver något – inte vad det leder till. Våga skriva dåligt och var inte rädd för att göra fel. Det är oftast när du skriver fritt som de bästa idéerna tittar fram. Dessutom kan du redigera senare, nu är det viktigaste att få fram de orden som utan allt för mycket eftertanke försöker leta sig ut från dina tankar och ner på det tomma pappret.

#1 - Laila

Det här var inte lite tips att smälta. Jag tror att jag börjar med att ta till mej av dom sista raderna.

Svar: Gör så! Det är ju trots allt de viktigaste raderna 😉
Isabella Lundberg