Bokrecension - Reinkarnatörerna: Skymningseld

Hej på er!
Som utlovat kommer här en av de många recensionerna som har väntats på att skrivas ett tag. Först ut bli som ni kan se Reinkarnatörerna: Skymningseld. En bok som fångat mig mer och mer desto fler sidor jag läst. Temat är fantastik men på ett nära sätt då händelserna är förankrade i vär värld vilket gör att jag tror att boken kan passa för de som tidigare kanske inte vågat sig på genren.

Kort fakta kring boken:
Genre: Fantasy
Antal sidor: 287
Målgrupp: Unga vuxna
Utgiven: 2017
Övrigt: Det kommer en uppföljare!

Handling:
I den här boken får du bland annat möta Tom. En klumpig gymnasiepojke som både stammar och mobbas av de andra eleverna. Tom är dessutom föräldralös sedan hans föräldrar dog i en bilolycka vilket innbär att han numera bor hos sin alkoholiserade moster. Som ni kan förstå är Toms vardag ganska grå och ensam även om han finner en viss lycka i att läsa historieböcker.
   Dagen då Tom träffar Emely förändras dock hans verklighetsuppfattning drastiskt. Han får snabbt lära sig av henne att reinkarnationer sker på riktigt och därefter dröjer det inte länge innan han inser att han själv är en reinkarnatör. Dessa nya upptäckter är dock både på gott och på ont då det inte bara är den gamla bekantskapen Emely som som upptäckt Tom.

Mitt omdöme:
När jag såg omslaget på den här boken och läste baksidetexten blev jag genast intresserad av dess innehåll. Det verkade helt klart vara en bok i min smak. När jag väl blev fördig att öppna boken och börja läsa var jag dock inte lika imponerad längre. Startsträckan var lite utdragen samtidigt som de inledande delarna kändes lite för ytliga. Men allt eftersom jag dök djupare ner i boken märkte jag hur dess innehåll greppade tag i mig allt hårdare. Spänningen steg och tempot nästan knuffade mig framåt trots att ögonlocken ibland skrek att de ville sova. Helt klart en bok värd att ta sig förbi startsträckan för med andra ord. När jag nådde slutet började jag därför fundera på om det skulle komma någon uppföljare och gick genast in på Henrik Widells sida - och tänka sig, det kommer en uppföljare!

Sammantaget med alla parametrar inräknade skulle jag vilja ge den här boken 4 av 5 stjärnor. Med andra ord, läs den, ge den en chans - du kommer inte ångra dig när du väl har kommit in i den!

Kort om Henrik Widell:
Henrik Widell är en  journalist och författare som är född och uppvuxen i Karlstad, Värmland, men sedan många år tillbaka är boende i Stockholms södra förorter.

Sist men inte minst vill jag tacka Henrik Widell och Undrentide förlag för det fina recensionsexemplaret och tacka för att jag fick följa med in på ett spännande äventyr - jag ser verkligen fram emot uppföljaren!

#1 - Anonym

Kul att du o jag tycker ganska lika om boken. Förutom att jag inte blev så nyfiken på omslaget.

Svar: Så kul! :)
Isabella Lundberg

#2 - Nathalie Sjögren

Hej.

Skulle du vilja vara med i en omslagsrelease för min kommande bok Serandos förbannelse? Det är en skräckroman. Den 25 januari tänkte vi släppa omslaget på boken och sprida detta i sociala medier. Vill du vara med?

Som tack får du dels bilden och boken som pdf. Dessutom skickar vi (jag och förlaget) boken hem till dig så fort den kommer från tryckeriet, vilket blir i mitten av januari. Releasen för själva boken blir i februari men du får gärna skriva en recension innan dess. Obs! Det är viktigt att inte släppa bilden innan den 25 januari.

Om du tackar ja, behöver jag namn, adress, e-post (för att skicka bild och pdf), namn på bloggen eller där du kommer att publicera en recension.

Tack så mycket

Mvh
Nathalie Sjögren

Svar: Hej!
Det låter verkligen jättespännande! Har dock fullt upp för tillfället med recensioner som ska skrivas, mitt eget bokmanus som ska redigeras, testläsning av ett annat bokmanus, jobb och en valp som flyttar hem till oss om någon vecka. Har därför bestämt mig för att inte ta emot fler recensionsexemplar nu eftersom jag känner att jag behöver komma ikapp.

Hjälper dock gärna till med att dela ett inlägg som du skrivit om boken eller omslaget eller liknande. Hoppas det kan vara till hjälp! :)
Isabella Lundberg