Bokrecension - Den skytteanska lusten

I går kväll läste jag klart boken Den skytteanska lusten av Fredrik Lindgren (2018). Det här var en helt ny läsupplevelse för mig då jag normalt sett inte läser böcker som är ren komedi - ska jag vara ärlig så har jag nog bara läst ett antal ungdomsböcker i den här genren tidigare. Därför blev jag såklart nyfiken och ville ge den här typen av böcker en chans. Fortsätt att läsa om ni vill höra vad jag tyckte om upplevelsen!

Kort fakta om boken:
Målgrupp: Både män och kvinnor.
Genre: Komedi.
Antal sidor: 220.
Språk: Lättläst med ett inslag av "univeritetsord och uttryck".
Övrigt: Uppföljaren till boken bör komma nästa år..

Handling och karaktärer:
Den skytteanska lusten utspelar sig på Uppsala universitet i vad jag upplever som ungefärlig nutid. I boken får man följa huvudpersonen Nils (snart 40 år) en karriärdriven person vars högsta dröm är att bli skytteansk poffesor men som också ofta klantar till det och som milt sagt har svårt för att hantera sig själv när han dricker alkohol. Man får också möta Michelle som är en vacker kvinna med hög sexdrift och djupt drömmiskt beteende när det kommer till kärleken. Även den döva Emma med den om möjligt ännu mer intensiva sexdriften (som nästan kan klassas som förbjuden på fler sätt än ett) får man sporadiskt möta i den här ihoptrasslade boken som blir mer förvirrande (på ett bra sätt) desto längre man läser i den. Med det sagt lyckas författaren såklart i sista sekund lösa upp och binda ihop de trådar som han trasslat ihop under historiens gång på ett sätt som både sätter punkt men samtidigt bjuder in för en (kanske?) lika trasslig fortsättning.

Vad tycks författaren vilja förmdla?
Jag upplever det som att författarens största mål med den här boken är att utlösa skratt hos den som läser den och att genom att placera ut igenkänningsfaktorer binda läsaren till en berättelse som ofta är helt fylld av fiktion och humor men som ibland också kan tänkas ligga väldigt nära verkligheten.

Eget omdöme:
Min slutgiltiga bedömning av boken som jag nu har läst resulterade i fyra av fem stjärnor. Ska jag vara helt ärlig så var jag nära att ge den en trea men i samma sekund som jag tänkte den tanken så insåg jag att jag endast ville ge den här boken en trea för att det inte är min typ av bok. För den här boken förtjänar en fyra det gör den verkligen. Episoder som jag minns lite extra som referensen till dockorna som är med i programmet på julafton och som spretar på håret av skräck när de ser en spindel och partiet där författaren lyckas få något så simpelt som en schackturnering till något intensivt sexuellt och samtidigt lyckas klämma in en komisk sida i det är skickligt famtagna och alla dessa små saker höjer läsupplevelsen enormt.

Så kanske går kritiken till slut egentligen tillbaka till mig själv - kanske borde jag sluta söka efter den intensiva spänningen i allt det jag läser och faktiskt inse att ett gott skratt ibland kan vara det man behöver av en bok. Vem vet nästa bok av Fredrik Lindgren kanske får mig att bli helt övertalad!

Om författaren:
Fredrik Lindgren arbetar idag som projektledare på Uppsala universitet (och som han antyder på sista sidan i boken så kanske en del av den här historien är tagen just därifrån - ifrån hans verklighet) samtisigt som han skriver komiska romaner. Hans debutbok är just den här boken "Den Skytteanska lusten" och vad jag kan se så verkar han ha en ljus framtid framför sig!

Sist men inte minst vill jag som vanligt tacka Fredrik Lindgren och förlaget som i det här fallet är Entum konsult & förlag AB för det fina recensionsexemplaret. Jag ser fram emot att se om uppföljaren kan lyckas få min syn på rena komedier till att bli ännu mer positiv - min magkänsla säger att den troligtvis kan det.
#1 - Anonym

Tack för den fina recensionen!
Lysande imitiation av bokomslaget 😀