En ”såndär” dag

De senaste dagarna har jag känt mig mer trött än vanligt och igår kväll var jag verkligen allt annat än pigg. Därför har jag bestämt mig för att "ta ledigt" ikväll och alltså inte skriva något mer än det här inlägget. För även om jag verkligen vill fortsätta med redigeringen av mig bok samt är väldigt taggad på att fortsätta med novellen till tävlingen så känner jag att jag behöver en kväll för att återhämta min energi.

Så nu när jag kommit hem från jobbet, maten är uppäten och jag har bakat äppelkladdkakor som ska tas med till mina kollegor imorgon (jag arbetar min sista dag på min nuvarande arbetsplats på fredag så vill säga hejdå med något sött) så tänker jag spendera resten av kvällen i soffan med täcke, min make, en bra serie och kanske lite läsning senare.

För er om är nyfikna på kladdkakorna som jag har bakat ser ni bilder (tänk på att jag gjorde 3 satser av smeten) och recept (som jag har fått av min mamma) nedan:

Höstig äppelkladdkaka (ca 12 bitar) 180 °C


Ställ ugnen på 180°C och smält smöret i en kastrull. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en jämn smet. Häll smeten i en smord och brödad form med ca 24 cm Ø.
 
Skala äpplena och skär dem i lagom tjocka klyftor. Strö sedan socker och kanel över äpplena och placera dem i ett valfritt mönster på smeten.

Grädda kakan mitt i ugnen i 20 minuter och låt den svalna i formen. Pudra med florsocker om du känner för det.

Servera gärna kakan med vaniljsås, grädde eller glass.

*Kakan kan bakas med andra bär och frukter efter säsong och smak.

#1 - Laila

Mmmm den är så god :)

Svar: Ja :)
Isabella Lundberg