Jag ska delta i min första novelltävling!

(null)

Precis som rubriken lyder har jag alltså bestämt mig för att medverka i min allra första novelltävling – och det ska bli så spännande!

För vissa av er låter det här säkert väldigt märkligt. Jag menar jag säger att jag alltid har älskat att skriva och ändå har jag aldrig skickat in ett bidrag till en novelltävling? Jag håller med er, det är lite märkligt! Men faktum är att jag alltid haft mer fokus på att skriva böcker och även om ingen bok har blivit helt klar än (min nuvarande bok håller jag på att redigera så den är ju i grunden klar i och för sig) så har jag alltid känt att jag bör hålla mig till de projekten för att kunna nå fram till ett färdigt manus.

Så vad fick mig att ändra mig?

Jo det första steget till den här förändringen inträffade nog när jag insåg att jag inte har någon egentlig tidspress när det gäller skrivandet – jag skriver ju för att jag älskar det och det kommer jag alltid att göra. Sen om jag ger ut min första bok om ett år eller om det dröjer längre tid till dess så spelar det inte särskilt stor roll egentligen.

När jag igår läste en novell som fångade mitt intresse på ett sätt som jag inte trodde att en kort novell skulle kunna göra så var det omöjligt att inte ta ytterligare ett steg emot att själv vilja ge det ett helhjärtat försök – egentligen tycker jag ju det är kul med korta texter och att kunna fånga en läsare på bara ett fåtal scener och samtidigt lämna läsaren nöjd är för mig spännande. Och så kräver det ju skicklighet och precision!- en perfekt utmaning för mig där jag får testa mina vingar och utveckla mitt skrivande!

Som pricken över i:et fick jag dessutom nys om en novelltävling som lät väldigt spännande när jag tittade igenom mitt flöde på Facebook idag (jag är med i flera författargrupper där och i en av dem fann jag ett tips om just den här tävlingen). Novelltävlingen sökte bidrag baserade på folktro (oerhört spännande) och inslag av fantasy var tillåtet – med andra ord passade ämnet mig perfekt och tro det eller ej men i min iver har jag redan valt folktro samt vilket väsen jag ska skriva om och skrivit en storyline för min novell. Utöver det har jag till och med lyckats få ner över 500 ord på berättelsen som i färdig form får innehålla maximalt 10 000 ord.

Jag har fram till 2018-12-31 på mig att skicka in mitt bidrag så jag ska inte stressa men när inspirationen tittar fram är det svårt att låta bli att låta den flöda… Nu ska jag dock återgå till redigeringen av mitt bokmanus och senare ikväll ska jag börja läsa på nästa bok som jag ska recensera här på bloggen – den här gången blir det en komedi som gavs ut bara för någon månad sedan (stay tuned).

Hoppas att ni alla har en trevlig dag och tack till alla er som läser, gillar, kommenterar och delar min blogg, ni är guld!


#1 - Laila

Spännande med något nytt. Jag ska kanske också försöka konkurrera med dej i den.

Svar: Ser inte dig som en konkurrent skulle bara vara kul om du blev en av vinnarna 😃
Isabella Lundberg