Läsutmaning 2018!

Här kommer en utmaning för er som hellre läser än att själva skriva (eller som kanske som jag älskar båda delarna).

Precis som i skrivutmaningen (som ni finner här: 20 Skrivutmaningar för augusti månad) fullbordar ni precis så många utmaningar som ni själv känner att ni orkar och vill. Den här utmaningen gäller dock enda fram till tolvslaget på nyårsafton så ni har gott om tid på er att utforska böckernas värld.

Kommentera gärna när du läst klart en bok som passar in på någon av utmaningarna i listan. Se till att i så fall skriva vilken utmaning det gäller genom att skriva numret på den och glöm inte att skriva vilken bok du valt. Själv kommer jag att skriva ut böckerna som jag har valt att läsa till höger om utmaningarna här på sidan. Låt oss genom den här utmaningan inspirera varandra att läsa och samtidigt hjälpa varandra att hitta nya böcker.

Nu till utmaningen:

läs en bok som...

1. kommer ut på film under 2019.

2. har minst ett djur på omslaget - Attentaten i Gallus av Eva Holmquist (2014)

3. vänder sig till en annan åldersgrupp än den du tillhör.

4. innehåller noveller.

5. är skriven av en person som är under 25 år.

6. har ett omslag som är mestadels gult.

7. har mer än en POV-karaktär.

8. är första delen i en serie.

9. har en titel där ett namn ingår.

10. utspelar sig det årtiondet som du föddes.

11. utspelar sig i ett fiktivt land eller i en fiktiv värld.

12. är sorglig.

13. berättar om en plats som du inte har varit på.

14. kommit ut 2018.

15. någon har rekommenderat dig att läsa.

16. har en vacker titel.

17. handlar om en tid som du inte har levt på.

18. är en debutbok.

19. är skriven av en svensk författare.

20. inspirerar dig.

 

Dela gärna utmaningen så andra får ta del av den och så att vi får möjlighet att tillsammans samla ihop så många lästips som möjligt!

 

#1 - Laila

En del kan bli knepiga, men de flesta kan nog tänkas att jag redan har i mina hyllor. Om jag inte hittar nya så kan jag ju läsa om några.

Svar: Ja och med din läshastighet lär du kunna hinna med alla 😉
Isabella Lundberg