Lördagsspecial – 5 filmer du inte visste var baserade på böcker

Hur många av de här filmerna visste du var baserade på böcker? – Jag kan erkänna att jag inte kände till alla.

1. Mean Girls – "Queen Bees & Wannabes" (2002) av Rosalind Wiseman

  • Den här filmen är med andra ord baserad på en självhjälpsbok bok som beskriver kvinnliga gymnasieskolor och de skadliga effekterna de kan ha på tjejer.

 

2. Shrek – "Shrek!" (1990) av William Steig

  • Den här idén är alltså inte påhittad av DreamWorks Pictures som många tror.

 

3. Die Hard – "Nothing Lasts Forever" (1979) av Roderick Thorp

  • Visste du att Rodericks idé till den här boken letade sig fram till honom genom en dröm?

4. Pitch Perfect – " Pitch Perfect: The Quest for Collegiate a Cappella Glory"  (2008) av Mickey Rapkin’s

  • Den här filmen är alltså löst baserad på en faktabok…

 

5. The Ring – "Ring" (1989) av Koji Suzuki

  • Författaren till den här boken skrev också böcker om faderskap… Tja man ska vara mångsidig? Eller?

Hoppas att ni tyckte att listan var intressant och om ni väljer att se den sista filmen i listan ikväll rekommenderar jag er att inte sova ensamma ikväll..

DELA GÄRNA!


#1 - Laila

Jag ser så sällan på film så jag har bara sett Shrek, men det var intressant. Blev lite sugen på att leta upp böckerna o läsa dom. Ja utom The ring då, den undviker jag.

Svar: Haha ja "The ring" och du är ingen bra kombination ;)
Isabella Lundberg