Bokrecension - Friskyttarna

(null)

De senaste dagarna har jag känt mig lite väl stressad - som vanligt är jag expert på att ta på mig lite för mycket att göra.. Därför har jag vilat från redigeringen av min bok ett tag och som resultat av bristen på skrivande föll jag snart djupt in i läsningen av Ewa Brobergs bok Friskyttarna.

Fortsätt att läsa om du är intresserad av att ta reda på vad jag tyckte om den!

Kort fakta kring boken:
Genre: Dystopi, Fantastik, Science Fiction
Målgrupp: Unga vuxna och uppåt
Antal sidor: 267
Förlag: Marwa Förlag
Utgiven: 2017
Övrigt: Friskyttarna är första delen i en trilogi.

Handling:
I den här boken får du möta ett dystopiskt Sverige i framtiden där det stora kriget har lämnat världen mörk och skadad. Människorna bor i ett fåtal städer och de stora murarna som omsluter dessa städer sägs skydda dem mot världen utanför städerna.

Lilia bor i en sådan stad, Eden. Där får befolkningen i sig näring genom injektioner och väder och soluppgångar med mera är förprogrammerade. De flesta sjukdomar är utplånade och de verkar leva tryggt. Snart faller Lilia dock i händerna på hemskheter som hon inte riktigt kan förstå, än mindre skydda sig emot. Med hjälp av Tristan lyckas hon till slut ta sig ut ur den hemska tillvaron. Men vart ska de ta vägen? Och kan de verkligen rymma från Lilias förflutna? Deras flykt visar sig snart bli en svår kamp både fysiskt och psykiskt där varje beslut känns avgörande.

Omdöme:
Friskyttarna är en bok fylld av känslor där jag som läsare snabbt fångas upp och tvingas med på en gripande resa där känslor och händelser med skicklighet kastas runt om vartannat. Jag tycker speciellt om hur Ewa Broberg på ett realistiskt sätt lyckas beskriva osäkerheten och djupet i hur ungdomar känner och vad de känner. Hon har verkligen lyckats fånga upp deras komplexitet och förvirring på ett sätt som gör att trovärdigheten i allt runtomkring lyfts avsevärt. Samtidigt tycker jag om att spänningen gång på gång kastar sig över en och tvingar en att läsa vidare trots att man kanske borde göra annat. Av mig får den här boken därför 4 av 5 starkt lysande stjärnor och jag ser verkligen fram emot att läsa nästa del i trilogin!

Med andra ord är det här en bok som jag varmt kan rekommendera - både till dig som tycker om spänning och överraskningar men även till dig som vill läsa om karaktärer som du kommer att kunna relatera till. Åtminstone om du har minnet kvar av hur det var att vara ung och att inte riktigt ha alla svar om dig själv och världen. Eller också om du vill påminnas om hur det kändes.

Om författaren:
Ewa Broberg är en svensk författare och indie förläggare. Hon ger ut sina böcker via eget förlag, bor i Motala och har fem barn. Utöver att skriva tycker hon om att läsa och se på film - gärna skräck.

Sist men inte minst vill jag tacka Ewa Broberg och Marwa Förlag för recensionsexemplaret, det var ett rent nöje att läsa den här boken!