Varför skriver jag?


I dagens inlägg tänkte jag dela med mig om några av de anledningarna som gör att jag skriver och att jag inte låter mig avskräckas av hur svårt det faktiskt är. Och vad är bättre än en fin punktlista för det? Nå det var min väldigt kreativa (ehem) lösning i alla fall. Så här kommer den - utan någon tänkt rangordning!
 
Jag tänker MYCKET
Ja jag erkänner mina tankar virvlar ofta runt vilt. En egenskap som jag både älskar och hatar då det ofta gör att jag överanalyserar saker både på gott och på ont. Då är det skönt att ha skrivandet att fly till där jag kan uttrycka mina tankar och känslor precis så mycket som jag vill - eller varför inte fly in i någon annans tankar för en stund för att komma undan mina egna? 
 
Jag vill känna
Det här kanske låter konstigt men jag inspireras mycket av att kunna känna känslor genom mitt skrivande. Jag tycker om känslor och gillar att kastas runt bland dem både när jag läser, skriver och ser på film. Jag tycker om att känna förälskelsen genom mina karaktärers personligheter och den smärtande känslan i deras bröst när något hemskt händer dem. På något sätt ger det mig upplevelser och erfarenheter som jag aldrig annars skulle ha fått och det hjälper mig att förstå mig på både andras och mina egna känslor bättre. 
 
Jag vill beröra 
Precis som jag gillar att känna saker genom mina texter så vill jag bygga upp någon form av känsla i den som läser det som jag har skrivit. Jag menar hur häftigt är det inte att få någon att fälla en glädjetår på grund av det man har skrivit eller att rent av få någon att skratta hysteriskt? För mig är det här en oslagbar känsla. Att få någon att känna det som jag försöker förmedla är nog bland det häftigast med att skriva.
 
Jag vill underhålla
Självklart vill jag inte bara beröra mina läsare utan även underhålla dem. Jag vill med andra ord inte bara låta läsaren färdas mellan olika känslor utan även mellan olika platser. Platser där läsaren får upptäcka nya saker och följa med i fängslande händelsebanor. Jag vill med andra ord att mina läsare inte bara ska njuta av att läsa mina texter utan även fängslas av dem.

Jag vill uppleva
Den här punkten är enkel. Det är häftigt att uppleva saker genom det skrivna ordet - saker som du inte vill/vågar/borde/kan uppleva i verkliga livet. När du skriver får du chansen att uppleva allt det där utan att tvingas leva med konsekvenserna. 
 
Det får mig att må bra
Som ni kanske kan förstå av de tidigare punkterna så är skrivandet en del av mitt liv men inte bara det - det är en form av terapi. En terapi som funkar bättre än något annat för mig!
 
Hoppas att ni gillade inlägget och att ni har en trevlig fredag! Nu ska jag öppna mitt redigeringsdokument för mitt pågående bokprojekt, det går framåt och det är så spännande!
 
#1 - Jessica Högberg

Vilket härligt inlägg, lycka till med skrivandet!

Svar: Vad kul att du tycker det! Jag kämpar på :D
Isabella Lundberg

#2 - Jessica Högberg

Vilket härligt inlägg, lycka till med skrivandet!

#3 - Jessica Högberg

Vilket härligt inlägg, lycka till med skrivandet!

#4 - Laila

Alla anledningar är så bra en och en, men tillsammans WOW! Om du följer dina känslor så kan det du skriver inte bli annat än toppenbra :)

Svar: Hoppas på det bästa! :)
Isabella Lundberg

#5 - Jessica Högberg

oj, vad hände här? 3 lika kommentarer...

Svar: Haha ibland blir det konstigt när man kommenterar 😂🙈
Isabella Lundberg