Bokrecension - Luna Olympia

Hej på er!
Ännu en bokrecension som jag nu hunnit skriva och tänkte dela med mig av till er. Den här gången blir det sci-fi, en genre som jag som sagt tidigare inte varit särskilt väl bekant med i bokform men som vuxit massivt i mina ögon den senaste tiden.

Läs vidare om ni vill veta vad jag tyckte om just den här boken!

Kort fakta kring boken:
Genre: Sci-Fi
Antal sidor: 373
Målgrupp: Unga vuxna
Utgiven: 2018

Handling:
Luna Olympia är en fartfylld bok fylld av äventyr och starka karaktärer. Den är dessutom fullproppad med tekniska detaljer, kloner, rymdskepp, pirater, androider och massa annat som kan förknippas med sci-fi.
   I boken får man följa Chris London, en klon som blivit specialbeställd som assistent till en hög politiker på rymdstationen Tellus. Till stationen blir han fraktad av Rebecka från Perth, en rebellisk kombination av pilot och prisjägare. Tillsammans blir Chris och Rebecka snart indragna i massor av olika strider och äventyr i ett både högt och fartfyllt tempo.

Mitt omdöme:
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Ändå tror jag mig veta vad det är jag tycker bäst om med Ulrikas bok. Efter att ha smakat på ordet en stund så känner jag mig dock säker. Skicklighet. Det är nog ordet som bäst beskriver den här boken. På något sätt lyckas nämligen Ulrika få ihop allt. Trots alla termer och författarens sätt att anta att vi hänger med i alla tekniska detaljer och omvälvande händelser så får hon det att fungera. Ja till och med bättre än så. Hon får läsaren att känna att det hon berättar är helt normalt. Att det inte alls är påhittat.
   Jag vill också slå ett slag för skapandet av Ciarra. En bikaraktär i form av en rännstensunge som direkt fångade min nyfikenhet och enligt mig gav boken en extra dimension!
   Det jag känner att jag saknar lite i boken är dock en lite djupare undermening. Någonting som får en att riktigt fastna vid handlingen känslomässigt. Med det sagt rekommenderar jag boken starkt till dig som tycker om fart och fläkt men även dig som vill ge en ny genre en chans. Den här boken är helt klart läsvärd!

Betyg:  3,5/5

Sist men inte minst vill jag som vanligt tacka Ulrika Fjellborg och förlaget Fafner Förlag för recensionsexemplaret och önska lycka till med framtida böcker. Hittills har förlaget endast bidragit med intressanta böcker och snart kommer ni kunna hitta ännu fler recensioner på deras böcker här på bloggen. Jag ska bara hinna skriva ner mina tankar om dem!